گیرنده های گلوكوكورتیكوئیدی در آدیپوسیتها در بروز دیابت استروئیدی نقش دارند

28 فوریه 2019 - استروئیدها برای درمان بیماری های مختلف مانند اختلالات آلرژیک یا کنترل التهاب استفاده می شوند، اما گاهی سبب بروز عوارض جانبی مانند دیابت استروئیدی و سایر اختلالات متابولیکی می گردند. از آنجایی که استروئیدها بر روی تمام قسمتهای بدن تاثیر می گذارند، چگونگی بروز این عوارض و این که توسط چه اندام هایی ایجاد می گردند، به خوبی درک نشده است.

محققان دانشگاه اوزاکا بر روی گیرنده های گلوكوكورتیكوئیدی  (GR)، که گیرنده های استروئیدهای ساخته شده در داخل بدن(اندوژن) هستند، بمنظور روشن نمودن بخش مهمی از اختلالات متابولیسم ناشی از استروئیدها تمرکز کردند. نتایج این تحقیق در مجله ی Endocrinology منتشر شده است.

محققان به موشهایی که گیرنده های گلوکوکورتیکوئیدی ادیپوسیتهای آنها بطور اختصاصی نابود شده بود (AGRKO)استروئید داده و دریافتند که گسترش ادیپوسیتها در بدن این موشها بطور سالم صورت می گیرد زیرا تجمع چربی در کبد کاهش و حساسیت به انسولین بهبود یافته است. سپس، آنها با استفاده از موش های AGRKO چگونگی رشد چربی سالم را بررسی کرده و دریافتند که گیرنده های گلوكوكورتیكوئیدی ادیپوسیتها از تجمع چربی در سلول های چربی، تکثیر سلولهای preadipocyte، جذب گلوکز و همچنین لیپولیز ممانعت می کنند. به عبارت دیگر، فعال سازیGR های سلولهای ادیپوسیت با مصرف داروهای استروئیدی باعث محدود شدن رشد چربی سالم می شود و باعث بروز اختلالات متابولیکی مانند مقاومت به انسولین، استئاتوز کبدی و در نهایت دیابت می گردد.

دکترYosuke Okuno ، نویسنده ارشد این مقاله می گوید: مطالعه ی ما نشان داد که چگونه مصرف استروئید ها، آدیپوسیت ها را فعال می كنند. توسعه ی بیشتر نتایج مطالعه ما به روشن شدن چگونگی تاثیر استروئیدها بر اندام های دیگر و همچنین به توسعه ی داروهایی برای درمان دیابت استروئیدی کمک خواهد نمود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-adipocyte-glucocorticoid-receptors-role-steroid.html